Vår tjänst

Sökmotoroptimering (SEO)

Grunden i att förbättra synlighet och nå ut till potentiella kunder handlar om att optimera webbplatsen. Att anpassa innehållet till besökarnas beteende på Google leder till mer trafik vilket skapar affärer, bygger varumärke och ger resultat.

Låt oss hjälpa dig stärka ditt varumärke.

Sökmotoroptimering
SEO

Visste du att 90 % av konsumenter som letar efter produkter och tjänster på internet klickar på hemsidor på den första sidan i en sökmotor? En stor fördel med sökmotoroptimering är att hemsidan marknadsför sig själv, genom att öka organisk trafik kommer kunderna att hitta din produkt eller tjänst före konkurrenter. I Sverige görs det cirka 55 miljoner sökningar på Google varje dag.

Sökmotoroptimering skapar möjlighet att nå en bredare publik.

Alla vill att deras verksamhet ska upptäckas eller synas först, så marknadsförare vänder sig till SEO i större utsträckning. I stället för att nå ut till kunder genom annons och reklam så ligger fokus på att kunder hittar er, det är alltså inte betald webbplatstrafik som i traditionell marknadsföring, vilket är kostnadseffektivt.

Att kontrollera antal besökare och ha ett konstant flöde av kvalificerad trafik, är ett viktigt verktyg som hjälper många företag att växa samt öka sin lönsamhet. I ett långsiktigt perspektiv så är organisk trafik den bästa marknadsföringen för en organisation. När en sökmotor bedömer att källan håller kvalité och är trovärdig samt att besökare konverteras regelbundet, bidrar sökoptimering till en pålitlig och stabil marknadsföring vilket är ett vinnande koncept i längden.

En avgörande faktor till varför SEO är viktigt beror på att det bygger förtroende.

En högt placerad hemsida bygger varumärke vilket är en viktig faktor för ökad tillväxt och en organisations framgång. Utveckling inom digital media och internet gör att varumärkeskännedom blir viktigare. Denna trend kommer bara att växa och fortsätta i takt med att tekniken går framåt. Desto tidigare du får ordning på din SEO, desto bättre är dina chanser till affärsframgång. Med andra ord “Syns du inte, så finns du inte”

Besökare känner igen bra innehåll, när man optimerar innehållet och gör webbplatsen intressant och användbar i kombination med analys av söktermer, nyckelord och en responsiv design, så kommer det att leda till en högre placering.

Det finns flera skäl till att SEO är viktigt och för att sammanfatta några punkter:

- Webbplatsen marknadsför sig själv.
- Den största kanalen för marknadsföring.
- Skapar regelbunden och kvalificerad trafik.
- Bygger förtroende och varumärke.

sökmotoroptimering i Göteborg

Skillnad mellan Onsite SEO & Offsite SEO

Onsite är tekniker som du tillämpar på hemsidan.
Vi är en SEO byrå som jobbar med sökmotoroptimering i Göteborg. Vårt team av SEO-experter hjälper ditt företag att ranka högt på Google genom att använda en mängd olika metoder för att ge dina besökare en bättre upplevelse.

Vi gör en grundlig analys och tar fram en skräddarsydd strategi som är effektiv och har långsiktiga fördelar för din verksamhet. Det kan vara sökordsforskning, innehållsredigering, webbrevisioner och mer. Sedan fokuserar vi på de viktigaste elementen som bildoptimering, innehåll, titeltaggar och metabeskrivningar. Detta gör din webbplats värdefull för besökare som kan konverteras till potentiella kunder.

Att öka din synlighet och trafik börjar med Onsite SEO. Det innebär att du kan optimera din sajt både genom dess innehåll och teknisk förbättring. Det inkluderar HTML-källkod, schema markup, meta tags, bilder och mer för att öka trovärdigheten och säkerställa att Google rankar din hemsida högre.

Vi identifierar nyckelord och söktermer som är relevanta för ditt företag eller affärsområde. På så sätt skapar vi unikt innehåll av hög kvalitet som är relevant för dina besökare.

Responsiv design ligger i centrum för en användarvänlig webbupplevelse. För att göra en webbplats enkel att använda är det nödvändigt att reflektera över hur besökare upplever den på en mängd olika enheter, varav många har olika storlekar och egenskaper. En responsiv webbsida säkerställer att besökarna får en bra upplevelse, vilket också bidrar till bättre placering på Google. Det blir enklare att navigera på en hemsida och dess innehåll, samtidigt som det minskar avvisningsfrekvensen.

Ett tydligt exempel är att 40 % av mobila besökare lämnar en webbsida när den inte är mobilanpassad. En webbplats som inte är responsiv kan också leda till frustration och kan till och med måla upp en bild av ett föråldrat företag.

Offsite är sökoptimering tekniker du tillämpar utanför hemsidan.
Offsite SEO avser sökmotoroptimering som sker utanför din webbplats. För att Googles algoritm ska betrakta din hemsida som av hög kvalitet måste de övertygas. Detta görs primärt genom att Google granskar antalet webbsidor som länkar till dig. Varje gång en sajt länkar till dig behandlar Google detta som en röst för din hemsida, det länkade innehållet ska helst vara av hög kvalitet. Det är en länk till din hemsida som kallas backlink. 

Google värderar dock inte alla backlinks lika. Bakåtlänkar från välkända hemsidor med hög trovärdighet, inflytande och stor exponering anses vara bäst. Det finns flera faktorer som avgör detta. Hur bra är deras SEO? Vilka länkar till deras sidor? Hur bra är deras innehåll?

Sociala Medier

Att människor interagerar med ett företags sociala medier är också ett mått som påverkar din ranking på Google. En närvaro på sociala medier ger också ditt företag en mer personlig touch, vilket hjälper dig att komma närmare dina besökare. Därför är sociala medier ett utmärkt verktyg för att förbättra kommunikation och öka förtroendet för dina tjänster och produkter. 

SEO optimerat

SEO Copywriting - Att skapa SEO optimerat innehåll

Textinnehåll: Ditt försäljningsargument.
Texten dina besökare läser skapar en möjlighet att presentera ett attraktivt säljargument för dina tjänster och produkter. Det betyder att du bör investera mycket tid och resurser på att skriva en tydlig och lärorik text, ju mer arbete du lägger ner desto bättre resultat får du. Där bör du argumentera för att din lösning och produkt är att föredra framför konkurrenterna. Det är viktigt att innehållet är unikt och tydligt organiserat.

Det ska vara lätt för besökarna att få en god förståelse för verksamheten och dess tillhörande tjänster. Därför är empati med dina besökare avgörande när man skapar innehåll.

Sökmotoroptimerad text
Att producera SEO optimerat innehåll handlar om att framställa material för både besökaren och sökmotorn. Det gäller att hitta en balans i dina formuleringar som är lockande för dina besökare och Google.

Innehållet ska vara skrivet för besökaren men det är också viktigt att implementera nyckelord i texten, vilket ska göras naturligt. Balansen mellan text som är optimerad för besökare och sökmotorer kan vara svår att hitta. Men när du lär dig detta kan du producera innehåll som hjälper ditt företag. Poängen med att skapa innehåll för dina besökare är att skriva engagerande text med förmågan att hålla dina besökare kvar på din webbplats.

Detta görs genom att den framställda texten är intressant och innehållet hela tiden ställer nya frågor relaterade till sidans ämne. Sammanfattat innebär detta att du kan hjälpa dina besökare att fördjupa sin förståelse för ett ämne de redan har visat intresse för.

När Google upptäcker att besökare tillbringar mer tid på din webbplats är det ett tecken på att innehållet på den sidan är av hög kvalitet och intressant. Detta kan få Google att ranka din webbsida högre för olika sökord.

Rubriken: En viktig faktor i SEO Copywriting
En attraktiv rubriceringen av ditt innehåll är nyckeln till att locka webbplatsbesökare. Oinspirerade rubriker gör att även om ditt innehåll håller hög kvalitet, kommer det att vara svårt för dig att driva läsare till din webbplats. Därför är det avgörande att tänka på hur man namnger sitt innehåll.

Nedan ser du tydligt effekten av rubrik och introduktion på ditt innehålls prestanda.

- Dålig rubrik – Mindre trafik
- Bra rubrik, dåligt intro – Hög trafik, hög Bounce rate, kort tid spenderad på sidan
- Bra rubrik, bra intro – Hög trafik, låg Bounce rate, lång tid spenderad på sidan

Tekniker inom sökmotoroptimering (SEO)

Att arbeta korrekt med sökoptimering innebär att följa Googles riktlinjer samtidigt som man förbättrar webbplatsens användarvänlighet. Det är viktigt att inse att SEO är en långsiktig teknik som tar tid att ge resultat. Den goda nyheten är dock att dessa resultat ofta har en extremt positiv inverkan på din verksamhet genom att du kan fortsätta att nå ut och därigenom locka en flod av nya besökare och därmed en tillströmning av kunder.

Sökmotoroptimering (SEO) innebär att vi tillämpar ett antal tekniker på ditt företags webbnärvaro för att rankas högt på olika sökmotorer. En del av dessa tekniker är grundläggande och tar relativt kort tid att tillämpa, medan andra kan involvera projekt som varar i flera veckor. Det går dock inte att överdriva nyttan av vad SEO kan göra för din verksamhet, särskilt ur ett långsiktigt perspektiv. SEO är den billigaste formen av marknadsföring som marknaden erbjuder idag, och vi rekommenderar att den är en central del av din tillväxtstrategi.

En central del av SEO är din investering i att producera innehåll som är värdefullt för dina besökare. Det finns dock massor av optimeringar som hjälper till att söka högt upp på Google. Fördelen med dessa optimeringar är att de ger resultat på kort tid. Kortfattat handlar det om att säkerställa att din webbsida har en bra besöksupplevelse. Det enklaste sättet att göra detta är att följa Googles råd om hur du utvecklar din webbsida och vilken teknik du ska använda för att leverera den till dina besökare.

Till exempel kan du ibland fördubbla en hemsidas nedladdningshastighet genom att komprimera bilder och andra resurser. En snabb webbsida är ett tecken på en bra användarupplevelse, vilket kan leda till att Google rankar din webbplats högre. Responsiva webbplatser bådar också gott för Google, eftersom det gör att besökarna får en bra upplevelse oavsett vilken enhet de använder.

Google erbjuder ett verktyg som kan ge dig råd om hur du kan ge en bättre användarupplevelse. Detta verktyg kallas för Google Pagespeed och är naturligtvis kostnadsfritt att använda.
När din webbsajt är optimerad måste du få bakåtlänkar till din webbplats. Det bästa sättet att göra detta är att producera högkvalitativt innehåll som besökarna naturligtvis vill länka till.  Du kan också köpa pressmeddelanden eller gästblogga på hemsidor som diskuterar relaterade ämnen.

Det bör dock noteras att svårigheten att ranka bra är olika för olika sökord och fraser. Vissa nischer och branscher är mer konkurrenskraftiga än andra, vilket gör att företag behöver investera olika mycket tid för att få resultat genom SEO. Det finns dock verktyg som kan förenkla processen, inklusive hjälpa dig att förstå vad som krävs för att rankas högre än dina konkurrenter. Dessa ger viktig information om hur många bakåtlänkar en sida har, vilken auktoritet domänen har, var dessa länkar kommer ifrån och mer. Det skapar möjligheten att utforska hur konkurrenter får sina bakåtlänkar.

Vilka resultat kan du förvänta dig med sökmotoroptimering?

Resultatet av en SEO-kampanj för din verksamhet beror på många faktorer. Bland annat vilka dina konkurrenter är och hur de ligger till vad gäller SEO. Därför är det viktigt att analysera hur dina konkurrenter arbetar med SEO.

Många företag i Sverige spenderar mycket pengar på betald trafik utan att få några resultat. Förhållandet mellan pengarna du spenderar på SEO och övergripande marknadsföring är komplext, och det betyder inte nödvändigtvis att en högre budget leder till bättre resultat.

Därför är det viktigt för ditt företag att välja den marknadsföringslösning som bäst passar din tjänst, produkt och nisch. Vissa produkter och tjänster är till exempel inte lämpliga för marknadsföring på Instagram, medan marknadsföringskampanjer på LinkedIn ger bättre resultat med en mindre budget. Mycket beror på vem din produkts målgrupp är.

Det bör också understrykas att de resultat som kan förväntas beror helt på hur mycket tid du investerar i SEO och vad du väljer att göra med den tiden. Därför är det mycket viktigt att tillämpa SEO-tekniker som är lämpliga för den aktuella situationen. Genom att tänka smart kan du säkerställa bästa resultat för minsta möjliga summa pengar.

Vill du veta vad vi kan göra för dig?