Vad är SEO och hur främjar det företag?

Om du driver ett företag, är insatt inom marknadsföring eller har varit verksam inom liknande yrkesområden är du förmodligen medveten om vad SEO är och hur viktigt det är för företag idag. Vi på Robotcode jobbar dagligen med att hjälpa kunder över hela landet att optimera sina hemsidor, sin digitala närvaro och sitt innehållet efter SEO. För att ge dig lite mer kött på benen tänkte vi i det här inlägget bena ut vad SEO egentligen är, och varför du som företag behöver SEO.

För att få en bättre förståelse för SEO och varför du som företagare behöver det, är det såklart väsentligt att först och främst veta om dess innebörd. SEO står för search engine optimization, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. Det innebär i korta drag en optimering av företagets innehåll för att öka synligheten på Google och därmed ranka högre vid sökningar.

Vad är SEO?

För att få en bättre förståelse för SEO och varför du som företagare behöver det, är det såklart väsentligt att först och främst veta om dess innebörd. SEO står för search engine optimization, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. Det innebär i korta drag en optimering av företagets innehåll för att öka synligheten på Google och därmed ranka högre vid sökningar.

Det finns en slags algoritm bakom SEO och hur det går till. För att bli duktig på SEO och verkligen förstå hur man ska använda sig av det för att öka lönsamheten för ett företag behöver man förstå algoritmen och hur SEO faktiskt fungerar. Det kanske låter svårt, men det är relativt enkelt – man behöver bara ha lite förståelse för de olika delarna som spelar in i ekvationen.

Hur fungerar SEO?

Det finns flera olika sätt att använda sig av SEO på. Delvis kan du använda SEO i dina blogginlägg, på din hemsida eller dina produktbeskrivningar. Du kan dessutom använda SEO i annonsering, och dra trafik från annonser med sökord. Just sökord är något som man behöver ha bra koll på, när man pratar om SEO. Det är nämligen sökorden som är grundstenen i SEO.

Ett sökord är ett ord eller en fras som människor (alltså potentiella kunder) söker på när de letar efter något på Google. Det kan vara vad som helst, kanske “webbyrå göteborg” eller “gräsklippare billig”. Eller varför inte “bästa sushi stockholm”. Vi söker på dessa fraser för att hitta något, såklart, och något av resultaten från sökningarna blir ofta det vi väljer när vi ska anlita en webbyrå, köpa en ny gräsklippare eller äta sushi i Stockholm.

Men det som många kanske inte vet, är att endast de 3 första resultaten på Google vid en sökning, är de som drar trafik och i sin tur kunder. Det finns i princip ingen som väljer att klicka sig vidare på andra resultat än de första 3 man ser på Google, då det tar för lång tid och energi för den som söker. Det här innebär att det är enklare att få en organisk tillväxt med ett naturligt kundflöde utan annonsering, om man befinner sig på en hög rank på Google!

Hur rankar man högre på Google?

Det är ungefär här som man börjar inse vikten av SEO, men det är också här många företag blir förvirrad – hur ska man lyckas ranka högre då? Det är precis detta som vi på Robotcode kan hjälpa dig med. Vi är experter på SEO och jobbar dagligen med att hjälpa företag i Sverige att lyckas med deras mål om att ranka högre och öka sin synlighet, och därmed även sin lönsamhet. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du också behöver hjälp med din SEO.

Men för att förklara det så enkelt som möjligt – att ranka högt på Google handlar i princip bara om din användning av sökord. Och det kanske inte låter så svårt, men det finns en viss svårighet där också. Ni förstår, man behöver inte bara skriva texter på hemsidan, man behöver dessutom veta vad metatitlar, metabeskrivningar, alt-texter och taggar är. Du får inte heller använda för många sökord i samma text, och det är viktigt att de är utspridda. Och såklart behöver du ha ett verktyg som låter dig hålla koll på sökordens trafik och din position på Google i realtid. 

Vi förstår att det låter svårt. Det är inte lätt att förklara en hel värld i ett blogginlägg – men vi har i varje fall försökt att ge er lite kött på benen så att ni förstår hur viktigt det är att veta något om SEO, och hur viktigt det är för er tillväxt och lönsamhet att anlita en webbyrå Göteborg som kan hjälpa er att sökmotoroptimera er digitala närvaro.

Varför behöver du SEO?

Förhoppningsvis är den här frågan redan besvarad för dig som läser det här inlägget, men vi ska ge dig ytterligare lite information som stärker påståendet. Att använda sig av SEO kan jämföras med annonsering, men på ett organiskt sätt. Genom att bli expert på SEO och använda det för att synas, ranka och växa, kan du få in nya kunder och nya intressenter på ett organiskt sätt som inte kräver dyra annonseringar eller reklam på nätet.


SEO ger dig som företag stora möjligheter att nå ut till fler kunder, skapa en bättre synlighet och givetvis maximera din lönsamhet. Ju fler potentiella kunder som ser dig, desto fler potentiella kunder får du – eller hur?

 

Så hur ska man gå tillväga för att bli bra på SEO? Du kan såklart utbilda dig, läsa på, lära dig på egen hand eller anställa en digital marknadsförare som är proffs på området. Men du kan även ge upp lite av kontrollen och ta hjälp av en bra partner som tar bort delar av lasset åt dig så att du kan fokusera på annat. Vi på Robotcode vill hjälpa dig att synas. Om du behöver hjälp med SEO är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi bokar in ett möte där vi berättar mer om oss själva, samt vad vi kan göra för att hjälpa just dig och ditt företag.

Skapa en lokal synlighet och bli den första dina kunder ser